Pesten tegen gaan

Dat pesten een natuurlijk proces is (Van Vugt, 2014), wil uiteraard niet zeggen dat het getolereerd moet worden. De gevolgen van het pesten zijn daar veel te hoog voor. Er bestaan meerdere effectieve programma’s om pesten te bespreken, te voorkomen of te stoppen. Voorbeelden zijn Leefstijl, KiVa, M5 en No Blame (Pesten op School, 2017). Het zijn programma’s die aandacht vragen van de hele school en het hele team van professionals die met pesten te maken krijgen. Voor docenten die tijdens een (mentor)les aandacht wil besteden aan pesten zijn dergelijke programma’s helaas niet geschikt, omdat ze grootschalig moeten worden ingezet. Voor huidig ontwerp is daarom gezocht naar een programma dat eenvoudig is en tijdens één les ingezet kan worden.

Preventief optreden

Preventief optreden tegen pesten blijkt nog altijd het meest effectief (Veenstra, 2014). De praktijk wijst echter uit dat er regelmatig pas aandacht besteed wordt aan pesten in de klas zodra het pesten gesignaleerd is. Bij het preventief optreden tegen pesten heeft de docent een belangrijke rol. Het is taak van de docent of mentor om in een vroeg stadium het groepsproces te sturen. Wederom dus niet op het moment dat er machtsverschillen optreden of zodra blijkt dat er gepest wordt, maar preventief.

Aandacht schenken

Tot slot is het belangrijk pesten bespreekbaar te maken. Bespreek en bediscussieer pesten in de klas en laat leerlingen zelf aangegeven wat ze belangrijk vinden of hoe ze zaken ervaren (Veenstra, 2014). Door de klas gezamenlijk te laten discussiëren en afspraken te laten maken over pesten, kan gewerkt worden aan de sociale vaardigheden en wordt de klas meer alert voor tekenen van pesten (Karels, 2014).